12 důvodů proč jezdit s carsharingem v roce 2022

Únor 15, 2022

Je v roce 2022 výhodné koupit nové auto? Ojetinu? Jezdit carsharingem?

Na základě několikaleté osobní zkušenosti s nákupem, financováním i provozováním aut pro flotilu AJO carsharingu vidím pro rok 2022 naprosto jasné trendy, které popisuji v tomto článku.

1. důvod: Ceníková CENA nových aut v roce 2022

Pro AJO carsharing nakupuji auta od roku 2013.

Základní ceníková cena „našich“ aut byla v posledních letech nudná – samozřejmě každý rok mírně rostla, ale zdražení byla často jen „kosmetická“ a většinou kompenzována dodatečnou výbavou.

V posledních měsících se ale dějí úplně jiné věci.

V „naší“ motorizaci byla před pár lety základní ceníková cena Fabie Combi Ambition 288 tisíc Kč včetně DPH. Zdůrazňuji je to COMBI. Krátká fabie byla o cca 20 tisíc Kč levnější, tj. 268 tisíc Kč včetně DPH.

Aktuálně je cena nové krátké Fabie Ambition 340 tisíc Kč včetně DPH.

Tj. o 72 tisíc Kč více!

A na kombi verzi zapomeňte – bylo ohlášeno, že nová fabie v kombi verzi už nebude. A byla také ukončena výroba verze dřívější, takže se už jen doprodávají skladové zásoby.

Toto samozřejmě není problém jen u fabií. V posledních měsících základní ceníkové ceny poskočily nahoru o desítky tisíc i u jiných modelů a značek.

Ve druhé půlce roku 2021 výrazně zdražilo téměř vše – plasty, ocel, sklo, energie. To vše jsou vstupy do výroby aut a lze předpokládat, že v roce 2022 dojde k dalšímu nemalému zdražení aut.

Pokud tedy zvažujete nové auto, musíte počítat s tím, že za něj v roce 2022 zaplatíte výrazně více než dříve.

2. důvod: DOSTUPNOST nového auta v roce 2022

Čipový hladomor pokračuje i nadále a dodací termíny lídra českého trhu hovoří jasně: Kdo si objednal škodovku na konci roku 2021, dostane ji až v roce 2023.

U dalších automobilek to může být o něco lepší, ale nálada na trhu je jasná – AUTA NEJSOU dostupná tak, jako dříve. A je úplně jedno, jestli je kupujícím Jarda z horní dolní, carsharing s desítkami či stovkami aut nebo dealer, který odebírá tisíce aut.

Nejste-li tedy ochotni vybírat si z omezené nabídky skladových vozů, tak si na nové auto pěkně dlouho počkáte.

3. důvod: Směšné nebo žádné SLEVY na nová auta v roce 2022

Za ceníkové ceny dříve nekupoval auta prakticky nikdo a s relativně malým úsilím se dalo dosáhnout na výrazné slevy. 

Před čipovým hladomorem nebyl problém získat slevu, která na jednom autě znamenala úsporu desítek tisíc.

Slevu poskytovali nejen prodejci aut, ale při větších počtech aut i automobilky samotné.

To byl pravěk.

Dnes auta prostě nejsou, takže slevy prakticky neexistují nebo jsou v porovnání s dřívější dobou směšné.

4. důvod: FINANCOVÁNÍ nového auta v roce 2022

Na jaře 2020 byla základní repo sazba 0,25%. Na počátku února 2022 byla tato sazba 4,5% a velmi pravděpodobný je její další růst.

V této situaci si prostě v roce 2022 v bance „levný“ úvěr (ve smyslu let 2017-2020) nevyjednáte a to znamená další výrazné zvýšení nákladů na nové auto.

Podstatné je, že onen drahý úvěr pak máte fixován po celou dobu splácení auta (např. 4 roky) a možnost refinancování neexistuje. Takže když hypoteticky v roce 2023 úrokové sazby klesnou, tak vy pořád budete platit onu vysokou úrokovou sazbu, kterou jste si sjednali při koupi auta.

5. důvod: POJIŠTĚNÍ nového auta v roce 2022

Buďme do roku 2022 optimisté a předpokládejme, že pojišťovny pojistné sazby nezvednou.

I tak zaplatíte za pojištění více.

Proč? Protože pojistné se (zjednodušeně řečeno) vypočítává procentem z kupní ceny auta. A ceníkové ceny šly nahoru, slevy mizí. Bude-li tedy pořizovací cena auta oproti předchozím letům vyšší o 20%, tak bude i pojistka tohoto auta dražší o 20%.

6. důvod: Nové auto je ZÁVAZEK

Málokdo je v době bezprecedentních změn a nestability ochoten zaplatit celou kupní cenu auta při jeho koupi. Takže do hry vstupuje úvěr nebo leasing, se kterým je ale spojen závazek splácení po dobu několika let.

Pokud nebudete moci delší dobu splácet, tak vám leasingovka auto sebere, prodá, z výtěžku prodeje uhradí to, co jí dlužíte a zbytek vám dá. Ale celý proces je zatížen poplatky a je nastaven výhodně pro banku a nevýhodně pro vás.

7. – 12. důvod: OJETINA – ceníková cena, dostupnost, (ne)slevy, financování, pojištění, závazek

Všech šest nepříjemností, které jsem uvedl pro nová auta platí i pro ojetiny, ani nemá smysl to vypisovat jednotlivě.

Souvislosti jsou zřejmé – firemní flotily jsou obnovovány výrazně pomaleji a to znamená výrazně menší přísun aut na trh ojetin. Takže cena ojetin roste a dostupnost klesá…

Financování, pojištění a závazek – opět fungují podobně neradostně jako u nových aut.

Carsharing je bez závazku, pohodlný a levný

V předchozích odstavcích jsem vyjmenoval trendy, které budou v roce 2022 komplikovat pořizování nových i ojetých aut.

U carsharingu dříve platilo, že pokud vlastním autem najedete do 10-15 tisíc kilometrů ročně, tak je pro vás levnější než vlastní auto. V roce 2022 se tato hranice posune o kus výše.

Zároveň zůstává carsharing stejně pohodlný jako dříve:

  • Sdílené auto si půjčíte i jen na hodinu (nebo i na několik dnů).
  • Auto si můžete rezervovat i několik týdnů předem.
  • Auto lze samoobslužně převzít i vrátit v noci i o víkendu.
  • Není nutné osobní předání klíčků. Auto si odemknete chytrým telefonem. Klíčky jsou v autě, technologie zabraňuje jejich zneužití.
  • Palivo je v ceně a není nutno tankovat po každé zápůjčce.

V obdobích nízké poptávky navíc můžete získat atraktivní slevy – v AJO carsharingu můžete v pracovních dnech jezdit i za 0 Kč/hod >>>

2 komentářů. Leave new

Pro mě nedávala koupě auta smysl ani před covidem, natož teď. Už se těšíme s kámošem na nové Fábie ve flotile Ajo v Praze.

Odpovědět

Ajo jsem pouzivala uz v minulosti a nyni, kdy jsem odesla z firmy a vratila sluzebni, jsem se k nemu vratila…Po 4 mesicich jsou moje naklady cca 8000Kc !! Ano, chodim vice pesky, jezdim MHD i vlakem. Dulezite pro me je ale to, ze kdyz akutne potrebuju auto, mam ho. Na vetsi nakupy, na vylety,..proste kdykoliv. A hlavne NIC neresim. Kéž se carsharing vice rozsiruje, je to skvela vec.

Odpovědět

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.