Nová vizuální identita

Březen 27, 2017

Po několika měsících příprav dnes rád představuji základní prvky naší nové vizuální identity.

Nové logo

Ušetřím vás dlouhých výkladů na téma, jak je naše nové logo úžasné, co v něm lze vidět, jak má působit, jak to či ono.

Carsharing AJO

Jednoduše – mám z něj radost a věřím, že vás tímto optimismem nakazím 🙂

Vizualizace nových AJO aut

Změna vzhledu se samozřejmě dotkne i našich aut.

fabia-ajo
Škoda Fabia combi

logan-ajo-nove
Dacia Logan MCV

i10-ajo
Hyundai i10

Do nového kabátu postupně převlékneme všechna stávající sdílená auta a samozřejmě i několik desítek aut nových, o nichž jsem se zmínil dříve.

9 komentářů. Leave new

Jiří Chlebus
27.3.2017 12.26

Dobrý den,

jsem velký fanda AJO, tak mi to nedá se trochu nerozepsat, když už je ta možnost, a navíc na téma pro mě profesně velmi blízké. Cítím v tom logu potenciál, který může dobře fungovat v celém vizuálním stylu, ovšem posuzovat logo na základě „libí vs. nelíbí“ není úplně směrodatné, i když chvála samozřejmě potěší:) V tomto směru mě nové logo AJO zatím nezklamalo. A to je (pro mne) super výsledek, protože zatím toho v ukázkách moc vidět není. Ovšem logo i navazující vizuální styl musí především fungovat. Jak interně, tak externě. Tedy jak pro váš tým, tak i pro pozorovatele zvenčí. A tady je velká šance, že fungovat skutečně bude.

Jelikož službu AJO využívám téměř od samého počátku, dokážu si představit, že tato nová podoba loga vyjadřuje především snahu maximálně carsharing zjednodušit a zpřístupnit lidem – proto (asi) ta snaha zjednodušení vizuální podoby logotypu AJO. Zároveň (zaoblené) písmo, které je použito, evokuje jednoduchost a lidskost, kterou lze celý carsharing vyřídit, zapůjčit auto, atd. Myslím, že tady to krásně sedí – firma veskrze technologická, používající poměrně chytré technologie, která ale lidem nabízí naprosto jednoduchou a lidskou tvář. Takto to vnímám z toho, co je vidět viz výše (a potvrzuje to má uživatelská zkušenost s touto službou).

Pokud mohu vyjádřit několik otázek, tak bych měl tři body, nad kterými dumám, ale je to dáno tak trochu profesionální deformací, takže to můžete brát s rezervou, protože nevím, na kolik ta vizuální identita vychází z průzkumu mezi lidmi a jaké jsou vizuály přímých konkurencí AJO, atp.:

1) Mám ve spojitosti se značkou AJO pomerně dlouho zažitou zelenou barvu (linky, buttony, atp.) a nyní budu muset nejspíše používat výraznou (až výstražnou) oranžovou barvu. Dokážu si představit, že tato barva může u některých lidí vyvolat větší míru předstudků, než dosavadní barevné schéma. Zelená uklidňuje. Na druhou stranu je nadpoužívaná, takže je tady asi snaha se odlišit, což chápu. Ovšem jako uživateli, který neřeší okolnosti, by mi více vyhovovalo, kdyby byla zelená barva zachována.

2) Litera O je opticky nápadně menší, než ostatní. Nevím, zda-li je v tom nějaký účel, ale působí to trochu nevyváženě. U takto zaoblených písmen je pravidlem (vycházející z optických zákonitostí), že tato písmena naopak přesahují základnu a horní účaří, které jsou výchozí pro ostré tvary (například tady je to písmeno A). Nemohu se ale ubránit pocitu, že spíše než záměr je to školácká chyba.

Písmo, jeho kvalita, a práce s písmem bude pro značku AJO co se vizuálního působení nejzásadnější, tak držím palce, ať to jako celek dobře šlape. Z ukázek viz výše by bylo předčasné dělat nějaké exaktní závěry.

3) Ten claim, který v této podobě dává přednost slovu „alternativa“ namísto „auta“ mě nějakým zvláštním způsobem znervózňuje. Pominu debatu, že tento claim udává byznysovou výseč, která když se zaryje do uživatelů, hůře pak budete v budoucnu pozicovat značku kupříkladu (i) na jízdní kola. Věřím, že tuto otázku máte ale už dávno zodpovězenou. Proto se nabízí otázka, zda-li i v claimu nelze zlednodušovat výrazivo tak, aby bylo možno graficky pracovat s claimem „vyváženě“. Nabídnu rukavici: „Alternativa vlastního auta“. Jednak díky tomu máte kratší claim, se kterým se graficky lépe pracuje. Výpovědní hodnota, troufám si říct, stále platí. A v neposlední řadě máte claim, kde není předložka, se kterou jsou jen problémy a je to vidět i na současném grafickém provedení na vozidlech.

Já tomu redesignu fandím. Věřím, že v celkovém vizuálu appky, webu a dalších aplikacích bude ten výsledek i v nové barevnosti přívětivý (ostatně kupříkladu barevnost aplikace Strava funguje velmi dobře a pokud se inspirujete touto cestou, bude jen dobře). Práce s takto zaobleným písmem je vždy pro designéra trochu výzvou, zejména ve webovém prostředí – tak tady držím palce, ať se to povede na výbornou. Těším se na nový web, na nová auta. A těším se, jak bude v reálu vypadat i ten fórek s barevnými zpětnými zrcátky, protože ten mi příjde fakt super – na výrobu jednoduchý, nenásilný a přitom zajímavý vizuální akcent, který jen umocňuje to, že se v tom vizuálu nešlo prvoplánovou cestou, jakou vidím například v logu zavezu.cz:)

Držím palce!

Odpovědět
J. Klimek
27.3.2017 12.30

Wow! Díky za super feedback 🙂

Odpovědět
Filip C.
27.3.2017 13.28

Me osobne vadi velikost napisu na aute…kamkoliv jsem s autem prijel, neustale jsem musel odpovidat na ty same otazky ohledne carsharingu, coz mi vadilo. Toto byl duvod, proc jsem presel ke konkurenci, ktera voli diskretnejsi vyzdobu.

Odpovědět

No jo, ale pro rozšíření povědomí o službě je to potřeba, aby byla nějaká reklama. A nejlepší reklama je na autě..

Odpovědět

Filipe, vadí mi v podstatě úplně to stejné. Doufala jsem, že by pan Klimek mohl některá auta nechat bez polepů, nicméně prý to není směr, kterým by se chtěl ubírat. Pro mne jednoznačně důvod také přejít ke konkurenci.

Odpovědět

Zvetseni loga na autech me nevadi, ale chtelo by to udelat neco se sloganem. Alternativa vlastneni auta evokuje nemam na vlastni auto. Podle me by slogan mel rikat spis neco ve smyslu nechci se starat o auto, coz soucasny slogan nedela.

Odpovědět

Koment 6 je dobrej koment. Proste car sharing je cool, ekologickej a bezstarostnej…

Odpovědět
Martin Černoch
5.4.2017 19.53

Dobrý den, uvažujete nabízet i dodávky do 3,5t?
díky za odpověď.

Odpovědět
J. Klimek
5.4.2017 21.17

Dobrý den, nákladní dodávky určitě neplánujeme.

Odpovědět

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.