Samoobslužná autopůjčovna – revoluce v používání aut
Samoobslužná autopůjčovna sdílených aut funguje jednoduše:
Auta jsou rozmístěna na ulicích v různých částech města, kde si je klienti vyzvedávají, aniž by byl fyzicky přítomen zaměstnanec autopůjčovny.
Auto si klient může půjčit i jen na tři hodiny a platí se za něj podle ujetých kilometrů a doby používání. V ceně zápůjčky je palivo, WiFi v autě, povinné ručení, havarijní pojištění, dálniční známka, DPH atd.
Revoluce v používání aut
Nesnáším slovo revoluce, ale v tomto případě se mu nevyhnu – výše popsaný model je opravdu revoluční a umožňuje auta využívat donedávna nemyslitelným způsobem.
Hlavními argumenty pro samoobslužnou autopůjčovnu jsou cena a pohodlí – proč bych se měl otravovat starostmi o auto, když se o něj mohou starat jiní a já budu jenom jezdit?
A hlavně: Půjčeným autem lze jezdit levněji než vlastním!
Nevěříte? A dobře děláte. Pro mnoho lidí výše popsaná úvaha nefuguje. Ale pro tisíce lidí by fungovat mohla.
Ekonomická stránka carsharingu
Vaše staré auto dosluhuje a vy máte nachystáno 200 až 400 tisíc korun na nové.
Představte si, že tyto peníze necháte na účtu a namísto nového auta budete jezdit autem ze samoobslužné autopůjčovny, u kterého platíte za ujeté kilometry + hodinovou sazbu.
Vyplatí se to?
Pokud ročně najedete méně než cca 10 – 15 tisíc kilometrů, tak ano.
Navíc se nemusíte starat o servis auta, nákup a výměny pneumatik, platby povinného ručení a havarijního pojištění, dálniční známku, pro auto nepotřebujete garáž ani parkovací místo.
Tento model funguje nejlépe ve městech, kde uživatelé většinu svých přesunů realizují hromadnou dopravou a auto si půjčují jen v situacích, kdy MHD nestačí (velké nákupy, cesty na výlety, za příbuznými, atd.).
Firmám samoobslužná autopůjčovna umožňuje udržovat menší flotilu firemních aut a špičky poptávky řešit půjčenými auty.
Nepříjemnosti
Samoobslužná autopůjčovna samozřejmě není samospasitelným lékem na všechno a pro mnoho lidí i firem je výhodnější používat své vlastní auto.
Ale pro ty, kdo ročně najedou málo a bydlí ve velkém městě, je to zajímavá možnost. Tedy pokud jsou ochotni překousnout nepříjemnosti, které s půjčeným autem principiálně souvisí:
- Uživatel auto nemá k dispozici kdykoliv, ale musí jeho použití předem naplánovat.
- Samoobslužné vyzvednutí auta je výrazně pohodlnější než vyzvednutí v klasické autopůjčovně, ale pořád to není tak pohodlné, jako v případě vlastního auta stojícího před domem nebo bytem.
- Provozovatel dbá na pravidelné čištění aut, ale toto neprobíhá po každé zápůjčce a půjčené auto tedy nemusí být vždy úplně „pinktlich“.
- Palivo je (na rozdíl od klasických autopůjčoven) v ceně pronájmu, ale občas musí klient zaplatit doplnění (k dispozici je i možnost úhrady naší tankovací platební kartou). Tato nepříjemnost je zmírněna tím, že používáme alternativní LPG palivo a platba zpravidla nepřesáhne 500 Kč. Klientovi samozřejmě platby za palivo vracíme.
Samoobslužná autopůjčovna v Brně
Aktuálně největším problémem samoobslužného půjčování aut v Česku je to, že je nedostupné nejen pro naprostou většinu populace, ale i pro řidiče, pro které by mělo velký smysl.
V tomto směru mám dobrou zprávu pro Brňáky, protože právě v Brně brzy zahájíme pilotní provoz.
Carsharing nebo samoobslužná autopůjčovna?
Lidé, kteří se pohybují v této branži, si už asi pěknou chvíli ťukají na čelo a říkají si, proč ten Klimek blábolí o jakési samoobslužné autopůjčovně, když to, co popisuje, není nic jiného než jedna z forem známého carsharingu (neboli sdílení aut).
A mají naprostou pravdu – zde prezentovaný model samoobslužné autopůjčovny je opravdu jednou z forem carsharingu. Ovšem odborné diskuze jsou jedna věc a marketing druhá. Osobně považuji termín „samoobslužná autopůjčovna“ za vhodnější a budu se jej i nadále držet.
Láká vás samoobslužná autopůjčovna?
Nebo máte za to, že nevýhody převažují? Dejte mi vědět v komentářích.
9 komentářů. Leave new
Zajimalo by mě, jaké vozy půjčujete? Možná zbytečná otázka , když je služba čerstvě spuštěna- jaká je vytíženost vozového parku , t.j. pokud si např. dnes budu chtit zabookovat vuz na zitrek, uspeji?
Popis aut najdete tady: http://www.ajo.cz/auta
Auta jsou dvě a v nejbližších dnech zatím nejsou v jejich rezervacích žádné překryvy, takže s rezervací na zítřek není problém.
Prakticky je potřeba udělat to, že se zaregistrujete ( https://www.ajo.cz/registrace ) a před první rezervací musí být na náš účet připsána Vaše platba.
Ve všeobecných podmínkách (čl. 14.1.) se v podstatě praví, že když autu někdo vybere motor (což z venku není vidět) a já vozidlo převezmu (dle předávací procedury), tak jsem za to zodpovědný. Tohle je samozřemě extrém, ale za takové věci které nejsou vidět přece nemohu být zodpovědný.
Tohle mě zatím odradilo od přihlášení.
Předávací procedura nekončí dálkovým odemknutím dveří vozidla. Přítomnost motoru si tak můžete snadno ověřit a případné nedostatky nám nahlásit ještě před tím, než bude předávací procedura dokončena.
..i tak…
Stejně ajo nakonec aspoň vyzkouším. 🙂
Vážně o službě uvažuji, vyzvedávání aut na jednom místě v Brně mi nevadí, ale uvítala bych možnost nechat ho pak kdekoliv a zaměstnanci firmy by ho pak vraceli zpět. Nebo rozšíření předávacích míst, dvě na celé Brno je nepraktické, pokud člověk není singl a má třeba dítě.
Dobrý den.
Kde najdu ceny za službu a způsob platby?
už jsem to našel
potreboval bych auto pujcit na par dni ale je mi 19.to me prijde blby mit alespon 21 let..